packaging / funerary bundle [textile with motifs of landscape remains].
(series of works: heritage ruins)
Materials: Digital print on synthetic fabric, cardboard
Approximate dimensions: 88 x 67 x 52 cm
Lima, 2024
In the form of a funerary bundle (based on the tradition of the pre-Inca Paracas civilisation), the piece refers to the funerary technique of surrounding the corpse with layers of fabrics.
In the piece, the printed fabric bears motifs of signposting walls of pre-Hispanic archaeological sites in Peruvian territory (supposedly under governmental protection), which are often signposts without a correlate of concrete protection. The canvas refers to this heritage in relative abandonment, in difficult geographical environments without the necessary preservation.
Since the country boasts a great cultural heritage that predates the European invasion, the treatment and mistreatment of this heritage by its inhabitants is reflected in the desolate environments surrounding these walls. Walls that become ruins in themselves.
embalaje / fardo funerario [textil con motivos de vestigios paisajísticos]
(serie de obras: ruinas del patrimonio)
Materiales: Impresión digital sobre tela, cartón
Dimensiones aproximadas: 88x67x52 cm
Lima, 2024
A modo de fardo funerario (a partir de la tradición de la civilización preinca Paracas), la pieza hace referencia a la técnica funeraria a partir de rodear el cadaver con capas de tejidos.
En la pieza, la tela impresa lleva motivos de muros señaléticos de sitios arqueológicos prehispánicos en territorio peruano (bajo supuesta protección gubernamental), los que constituyen señalamientos muchas veces sin correlato de protección concreta. La tela refiere a ese patrimonio en relativo abandono, en entornos geográficos difíciles sin la necesaria preservación.
Ya que el país se precia de una gran herencia cultural anterior a la invasión europea, el trato y maltrato de sus habitantes a ese patrimonio se refleja en los entornos desolados que rodean esos muros. Muros que se tornan ruinas en si mismos.